Ukončení podnikání II.
Pokud byl subjekt, který ukončil podnikání, plátce DPH, má také povinnosti z hlediska této daně.
Při ukončení činnosti končí i registraci k DPH a proto v tom posledním zdaňovacím období (např. ukončuje činnost k 10.2.2007 - takže u čtvrtletního plátce v přiznání k 25.4.2007 za 1. čtvrtletí 2007) musí učinit vše, co mu ukládá zákon o DPH - 235/2004 v § 74 odst. 5.
Kromě klasických uskutečněných a přijatých plnění za toto období musí snížit nárok na odpočet v případech, daných zákonem:
např. u evidovaného obchodního majetku (i u toho, který sice neeviduje, ale evidován být měl), pokud u něho uplatnil odpočet (§72 až 77)
nebo u dovezeného zboží, které podnikatel užíval na základě smlouvy o finančním pronájmu, pokud bylo propuštěno do režimu volného oběhu a není k datu zrušení registrace součástí obchodního majetku plátce
(obchodní majetek = souhrn majetkových hodnot, který slouží nebo je určen osobě povinné k dani k uskutečňování ekonomických činností a o kterém je tato osoba povinna účtovat nebo jej evidovat. Majetkem je tedy hmotný a nehmotný majetek a zásoby)
Podnikatel, který zaměstnával lidi
Pokud podnikatel někoho zaměstnával, nemůže je jen tak "vyhodit", když končí činnost, ale musí pracovně právní vztahy řádně ukončit.
Jsou dvě možnosti:
- výpověď ze strany zaměstnavatele - důvodem je zrušení zaměstnavatele, takže zaměstnanci náleží odstupné za dva měsíce, výpovědní doba je 3 měsíce.
- dohodou
Pokud má však podnikatel alespoň 20 zaměstnanců, jednalo by se o hromadné propouštění, takže by musel informovat úřad práce, odbory nebo radu zaměstnanců atd.
Takže pokud máte zaměstnance, nelze ze dne na den ukončit, ale vše pořádně promyslet předem. Ideální je potom prodej podniku - pracovněprávní vztahy převezme nabyvatel automaticky.